Ακολουθήστε μας

Απόψεις

ΦΕΡΝΤΙΝΑΝΤ ΠΟΡΣΕ: Ο άνθρωπος που άλλαξε την αυτοκίνηση…

“Αθλητικες Προσωπογραφιες” γράφει ο Γιάννης Χατζηιωαννίδης

“Ονειρεύτηκα να κατασκευάσω γρήγορα αυτοκίνητα. Όσο πιο γρήγορα τόσο πιο καλά. Από μικρό παιδί έκανα όνειρα για το αυτοκίνητο. Τα κατάφερα και είμαι υπερήφανος για αυτό. Τώρα μπορώ να φύγω από την ζωή ήσυχος..”

Ο Φερντιναντ Πόρσε γεννήθηκε στις 3 Σεπτεμβρίου του 1875 στο Μαφερσντορφ της Τσεχίας. Ο πατέρας του Αντόν Πόρσε ήταν ιδιοκτήτης ενός εργαστηρίου υδραυλικών συστημάτων. Ο πατέρας σκόπευε να αφήσει την επιχείρηση του στον γιο του , ο οποίος πάντως είχε άλλα σχέδια. Σε ηλικία 14 ετών έκανε με απόλυτη επιτυχία πειράματα με τον ηλεκτρισμό. Ο πατέρας του προσπάθησε να τον σταματήσει αλλά μάταια. Ο μικρός είχε δημιουργήσει ένα εργοστάσιο στο πίσω μέρος του σπιτιού του και ακολουθούσε το ένστικτο του. Άρχισε να δουλεύει σε ένα εργοστάσιο ηλεκτρισμού στην Βιέννη με πάθος και αγάπη. Σε λίγα χρόνια από εργάτης έφτασε να γίνει διευθυντής του κέντρου ερευνών και δοκιμών. Στην αρχή της καριέρας του είχε επαναστατικές ιδέες με σχέδια στο χαρτί. Το 1897 κατάφερε να κατασκευάσει ένα μοτέρ ηλεκτρικής ενέργειας το οποίο μετέδιδε την κίνηση απευθείας στις πλήμνες του αυτοκινήτου. Τον ίδιο χρόνο πήγε σε άλλη εταιρεία, στο νέο τμήμα ” Ηλεκτρικού Αυτοκινήτου”.

Αυτό θα οδηγούσε στο πρώτο αυτοκίνητο που κατασκεύασε ποτέ. Η Λόνερ -Πόρσε το 1900 ήταν ένα όχημα χωρίς σύστημα μετάδοσης το οποίο κινούσε το παραπάνω μοτέρ. Στην παγκόσμια έκθεση εμπορίου του Παρισιού το 1900 παρουσιάστηκε το όχημα αυτό. Από την πρώτη στιγμή συμμετείχε με το αυτοκίνητο αυτό στους αγώνες που διεξαγόταν εκείνη την εποχή. Το 19οο κέρδισε έναν αγώνα κοντά στην Βιέννη, κάτι που γιορτάστηκε δεόντως από όλους τους εργαζόμενους. Το 1902 ήταν οδηγός ενός αυτοκινήτου που σχεδίασε ο ίδιος και που ανήκε σε ένα δούκα της περιοχής. Το 1903 παντρεύτηκε την Τζοάνα Καές, με την οποία απέκτησε δύο παιδιά.

Την Λουίζ και τον Φέρντιναντ Αντόν Ερσνστ Πόρσε. Η κόρη του παντρεύτηκε τον Βιενέζο δικηγόρο Αντον Πίχ, ο οποίος πέθανε και το 1952 η Λουίζ απέκτησε τον έλεγχο της Πόρσε. Αργότερα ο Φέρι Πόρσε απέκτησε την διεύθυνση και μετέτρεψε την Πόρσε στην σημερινή εταιρεία κατασκευής πολυτελών αυτοκινήτων. Το 1907 ο Πόρσε ανέλαβε τη ν διεύθυνση του αυστριακού παραρτήματος της Ντάιμλερ – Μπένζ. Το 1917 προήχθη σε γενικός διευθυντής της εταιρείας. Τότε κέρδισε και τον διάσημο αγώνα του πρίγκιπα Ερρίκου. Ήταν αγώνας αντοχής για αυτοκίνητα τουρισμού. Το 1922 ο Πόρσε παρουσίασε το Σάσα ένα μικρό 4κύλινδρο αυτοκίνητο που ήταν τόσο καλό που στην πρώτη του συμμετοχή κέρδισε και τις δύο κατηγορίες στο ράλι της Σικελίας. Οι Ιταλικές εφημερίδες αφιέρωσαν ύμνους για το αυτοκίνητο αυτό που άγγιζε ταχύτητες απίστευτες για την εποχή εκείνη. Η ιδιοφυΐα του Πόρσε αναγνωρίσθηκε από τα κεντρικά της Ντάιμλερ στην Στουτγάρδη και το 1923 του έγινε πρόταση να αναλάβει την τεχνική διεύθυνση και να γίνει μέλος του διοικητικού συμβουλίου της φίρμας. Την δέχθηκε. Επέβλεπε την εξέλιξη των αυτοκίνητων Μερσεντές.

Οι δάφνες στους αγώνες ερχόταν συνεχώς. Το Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Στουτγάρδης τον τίμησε με τον επίτιμο τίτλο του δόκτορα αναγνωρίζοντας έτσι τα μεγάλα του επιτεύγματα. Το 1929 ο δόκτωρ Πόρσε άφησε την Ντάισλερ και πήγε τεχνικός διευθυντής στην Στάγερ Βέρκε στην Αυστρία. Δύο χρόνια αργότερα ο Πόρσε ίδρυσε το δικό του γραφείο βιομηχανικού σχεδιασμού. Ήταν 21 Απριλίου του 1931, όταν ουσιαστικά γεννήθηκε η Πόρσε με την σημερινή της μορφή. Στις 10 Αυγούστου του ίδιου έτους παρουσίασε την ανάρτηση με ράβδους στρέψης. Οι εφημερίδες της εποχής έγραψαν ότι η πατέντα αυτή θα άφηνε εποχή. Από τις πρώτες ημέρες ο Πόρσε ονειρευόταν να δημιουργήσει ένα μικρό αυτοκίνητο υψηλών επιδόσεων και ποιότητας αλλά ταυτόχρονα και καθημερινής χρήσης. Στις 22 Ιουνίου του 1934 ο Πόρσε υπέγραψε συμφωνία με την εταιρεία VDA για την δημιουργία μιας εταιρείας κατασκευής αυτοκινήτου. Μόλις είχε γεννηθεί η Φόλκσβαγκεν και το 1938 τοποθετήθηκε ο θεμέλιος λίθος της εταιρείας.

Ο Πόρσε σχεδίασε τον σκαραβαίο το δημοφιλέστερο αυτοκίνητο της ιστορίας . Την περίοδο που ακολούθησε ο Πόρσε ήταν ένας εκ των γενικών διευθυντών της Φόλκσβάγκεν αλλά μετά ήρθε ο Παγκόσμιος πόλεμος. Το 1940 του αποδόθηκε και επίσημα ο τίτλος του καθηγητή. Η Φόλκσβάγκεν κατασκεύασε αυτοκίνητα για τον πόλεμο ενώ η Πόρσε μετακόμισε και πήγε στην Στουτγάρδη. Ο Πόρσε συνελήφθη από τους Γάλλους το 1945 και πέρασε 22 μήνες σε διάφορες φυλακές. Η εταιρεία συνέχισε να κατασκευάζει γρήγορα αυτοκίνητα και να προκαλεί θαυμασμό. Ο γιος ακολούθησε τα βήματα του κατασκευάζοντας αυτοκίνητα. Ο ιδρυτής ουσιαστικά της μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανίας με τους φανατικούς φίλους πέθανε το 1952 σε ηλικία 77 ετών υστερα από εγκεφαλικό επεισόδιο. Το όνειρο του πάντως για την δημιουργία υπεραυτοκινήτων πραγματοποιήθηκε. Όσα χρόνια και αν πέρασε η Πόρσε εξακολουθεί να κατασκευάσει γρήγορα αυτοκίνητα υψηλής ποιότητας με φανατικούς φίλους σε ολόκληρο τον πλανήτη.

Τα μοντέλα που παρουσίασε η συγκεκριμένη εταιρεία τα τελευταία χρόνια, άφησαν εποχή δημιουργώντας σχολή στην αυτοκίνηση. Πάντα στο πνεύμα του ιδρυτή της εταιρείας. Γρήγορα αυτοκίνητα και αξιόπιστα. Ο Φέρι Πόρσε, αφησε το ονομά του γραμμένο στην ιστορία της αυτοκίνησης με χρυσά γράμματα. Ηταν ενας απο αυτούς που βοήθησαν στην εξέλιξη της αυτοκίνησης και ενας απο αυτούς που βοήθησαν στα μέγιστα στην εξέλιξη του αυτοκινήτου αλλά και των αγώνων. Ανθρωποι σαν και αυτόν δεν πρόκειται να ξεχαστούν ποτέ..

Απόψεις

Σπουδαία νίκη μεν, «φωνάζει» για ενίσχυση δε

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΑΡΘΡΟΥ:

Τα «μπλόκα» των αγροτών είναι γεγονότα της επικαιρότητας που απασχολούν τα δελτία ειδήσεων. Το «μπλόκο» που πήγε να στήσει ο Τάσος Σιδηρόπουλος είναι αυτό που κατάφερε να ξεπεράσει ο Δικέφαλος του Βορρά, ωστόσο η αναμέτρηση στην Βοιωτία ανέδειξε κενά που επιβάλλεται να καλυφθούν αν ο ΠΑΟΚ θέλει να κυνηγήσει μέχρι τέλους τους στόχους του.

 Γράφει ο Παναγιώτης Μαυρόπουλος 

Μια αναμέτρηση με πολλές παγίδες κλήθηκε να δώσει χθες η ομάδα του Λουτσέσκου. Είχε να αντιμετωπίσει μια εκ των εκπλήξεων του πρωταθλήματος, μια εξαιρετική ομάδα όπως είναι ο Λεβαδειακός και δικαίως βρίσκεται αυτή την στιγμή στην 4η θέση του βαθμολογικού πίνακα.

Οι «ασπρόμαυροι» βρέθηκαν νωρίς πίσω στο σκορ, σε μια ολιγωρία της άμυνας τους. Ευτύχησαν να ισοφαρίσουν σε ένα κρίσιμο σημείο με τον Οζντόεφ να παίρνει την κεφαλιά, την μπάλα να χτυπάει στον Όζμπολτ και να καταλήγει στα δίχτυα. Οι γηπεδούχοι πήραν ξανά κεφάλι στο σκορ, σε μια εξαιρετική μετάβαση, με τρομερή ταχύτητα. Ο ΠΑΟΚ είχε και πάλι γρήγορη αντίδραση, ξανά με τον Ρώσο χάφ, και πάλι από κόρνερ. Η κόκκινη που παίρνει ο Μεϊτέ λίγα λεπτά αργότερα, είναι καθαρά θέμα κόπωσης. Σερί ενενηντάλεπτα, για ένα ιδιαίτερο κορμί είναι κακή διαχείριση από την πλευρά του Ρουμάνου τεχνικού. Ίσως η αποβολή ήταν ο μοναδικός τρόπος να μην αγωνιστεί την Τετάρτη στον αγώνα Κυπέλλου. Μια κάρτα την οποία δικαίως είδε ο Γάλλος χάφ, ενώ σε κάποιο άλλο γήπεδο, άλλος χάφ, Ελληνικής καταγωγής σε ίδιο μαρκάρισμα, δεν ούτε την κίτρινη.

Με παίχτη λιγότερο και την πλάτη στον τοίχο, η ομάδα συγκεντρώθηκε, με τον Λεβαδειακό να αιφνιδιάζεται που βρέθηκε με την μπάλα στην κατοχή του, καθώς το ατού του είναι η γρήγορη μετάβαση. Ο Γιακουμάκης ότι δεν έκανε λίγο πριν την συμπλήρωση των 90′, το έκανε στις καθυστερήσεις, έπειτα από μια τρελή κούρσα του Τάισον, με τον Τσοκάι να μην προλαβαίνει να του κάνει ούτε φάουλ. Δικαιώθηκε ο Λουτσέσκου, για την επιλογή του να κάνει αλλαγή στην αλλαγή τον Ντεσπότοφ, ελέω της αποβολής. Απόδραση που στέλνει μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση, κυρίως σε αυτούς που χθες στο πειθαρχικό τα έκαναν μαντάρα, αλλά κλείνοντας και τα μάτια τους σε καταφανέστατο πέναλτι.

Το έτερο μήνυμα της βραδιάς είναι πως η ομάδα χρειάζεται ενίσχυση. Η θετική πλευρά είναι πως μετράμε αντίστροφα για την έλευση του Ζαφείρη, ο οποίος θα είναι διαθέσιμος με τον ερχομό του νέου έτους.  Το μεγάλο πρόβλημα είναι στο κέντρο της άμυνας, όπου η μόνη σταθερά λέγεται Γιάννης Μιχαηλίδης. Ο Κεντζιόρα φέτος δεν θυμίζει σε τίποτα τον τίμιο Πολωνό στόπερ που γνωρίζαμε, τον Βολιάκο τον είδαμε ελάχιστα, ενώ ο Λόβρεν σε αυτήν την ηλικία δύσκολα σε συνεχόμενα παιχνίδια υψηλής αντίδρασης να ανταποκριθεί. Στα άκρα ο Μπάμπα είναι μια του ύψους μια του βάθους, ενώ η αλλαγή του έως τώρα δεν έχει δώσει διαπιστευτήρια αξιόπιστης λύσης στο rotation. O Ντεσπότοφ όταν το παιχνίδι πηγαίνει στην δύναμη πολλές φορές δείχνει αδύναμος να συμμετέχει σε αυτό, ενώ το πρόβλημα στα μαρκαρίσματα του είναι γνωστό από όταν αποκτήθηκε.

Κωνσταντέλιας, Ζίφκοβιτς, Τάισον, Μεϊτέ, Οζντόεφ, Γιακουμάκης και Μπάμπα παίζουν σε υψηλούς ρυθμούς συνεχόμενα παιχνίδια και αυτό μόνο σε καλό δεν θα βγει. Επιτακτική ανάγκη η ενίσχυση τον Ιανουάριο, αλλά και η πιο καθαρή ματιά στην διαχείριση του ρόστερ από τον Λουτσέσκου, με το παράδειγμα του Γάλλου να είναι προς αποφυγή.

Τα κοκόρια κάποια στιγμή θα σταματήσουν να «γεννάνε» με αποτέλεσμα ο χαρακτήρας και η νοοτροπία της ομάδας να βάλλονται από την πνευματική και την σωματική κόπωση.

Περισσότερα

Απόψεις

Πέρασε από το «μπλόκο» της Λιβαδειάς και είδε τον Γιακουμάκη να καρπώνεται τους κόπους του

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΑΡΘΡΟΥ:

Ο ΠΑΟΚ πέρασε από την Λιβαδειά με 3-2 σε ένα από τα πιο σημαντικά διπλά του φετινού πρωταθλήματος ,καθώς δεν είχε να αντιμετωπίσει μόνο τον πολύ καλό Λεβαδειακό αλλά και τις ακατανόητες αποφάσεις του διαιτητή.

Ο «Δικέφαλος» ήταν προετοιμασμένος για μάχη μιας και αντιμετώπιζε την ομάδα με την καλύτερη επίθεση στο πρωτάθλημα από την οποία λίγες μέρες πριν είχε δεχθεί βαριά ήττα που τον κλόνισε.Πάραυτα η ομάδα μπήκε με ορμή και πάθος στον αγωνιστικό χώρο με σκοπό να επιβάλλει το παιχνίδι της. Οι παίκτες του Λουτσέσκου κυκλοφόρησαν τη μπάλα, ανέβασαν τις γραμμές ψηλά με σκοπό την άμεση ανάκτηση κατοχής αλλά οι γηπεδούχοι απέδειξαν πόσο καλά έχουν δουλέψει τις αντεπιθέσεις. Οι παίκτες του Νίκου Παπαδόπουλου προηγήθηκαν δύο φορές, όμως οι «ασπρόμαυροι» με τον συνήθη ύποπτο, Οζντόεφ, ισοφάρισαν με δύο κεφαλιές και μάλιστα από κόρνερ. Είναι το δεύτερο συνεχόμενο παιχνίδι που ο ΠΑΟΚ σκοράρει από στατική φάση, γεγονός που δείχνει ότι υπάρχει αξιόλογη βελτίωση στον συγκεκριμένο τομέα.

Ο Γιακουμάκης όμως κατάφερε να κλέψει τη δόξα του Ρώσου χαφ, αφού πέτυχε το νικητήριο γκολ στις καθυστερήσεις και είδε τους κόπους του και τις προσπάθειες του την ώρα του αγώνα να έχουν ουσιαστικό αποτέλεσμα. Ο Κρητικός φορ ταιριάζει απόλυτα στο πλάνο του προπονητή, μάχεται,τρέχει, πιέζει, σπάει τη μπάλα, κερδίζει φάουλ και σκοράρει κιόλας. Είναι ένας από τους αγαπημένους ποδοσφαιριστές του Λουτσέσκου και δείχνει να έχει εγκλιματιστεί πλήρως.

Θα σταθώ και στις αποφάσεις του κ. Σιδηρόπουλου, εκεί όπου σε ένα ματς με τόσο πάθος και μονομαχίες κανένας παίκτης του Λεβαδειακού δεν «κιτρινίστηκε». Απεναντίας, ο Μεϊτέ δέχεται την κόκκινη κάρτα αβίαστα. Και ναι, εφόσον είναι επικίνδυνο παιχνίδι η συγκεκριμένη φάση, απορώ του Σιώπη πάνω στον Κωνσταντέλια τι ακριβώς ήταν; Επιπλέον, το σουτ του Τάισον και ενώ το σκορ ήταν στο 2-2 κατευθύνεται προς την εστία του Λοντίγκιν, βρίσκει στο χέρι του αμυντικού του Λεβαδειακού και αλλάζει πορεία. Ο διαιτητής δεν κάνει καν χρήση του VAR στη συγκεκριμένη φάση.

Με αυτά και με αυτά ο ΠΑΟΚ παίρνει ίσως την πιο σημαντική νίκη στο πρωτάθλημα μέχρι τώρα, δείχνει πειθαρχία, μέταλλο και αποδεικνύει ότι είναι μια ομάδα μαχητών. Από δω και πέρα με ανεβασμένη την ψυχολογία ετοιμάζεται για τα επόμενα κομβικά παιχνίδια του Δεκεμβρίου που θέλει να παραμείνει σε τροχιά κορυφής, περιμένοντας και την μεταγραφική ενίσχυση που θα τον βοηθήσει ακόμα περισσότερο.

Περισσότερα

Διαβάστε Ακόμη